Δυσαριθμησία

Δυσθαριθμησία
Για την ομαλή
λειτουργία των μαθηματικών διεργασιών στο παιδί σε σχολικό πλαίσιο εμπλέκονται
διάφοροι παράγοντες που σχετίζονται με δεξιότητες αντίληψης, χώρο-χρόνου,
έννοιες σύγκρισης, ταξινόμησης-αλληλουχίας, αφαιρετική σκέψη, μνήμη και
ικανότητα συσχέτισης συμβόλων. Σε παιδαγωγικό πλαίσιο, η ανεπάρκεια κάποιων ή
όλων των δεξιοτήτων σε κάποιο παιδί, μεταφράζονται σε (μαθηματικές) δυσκολίες
και κατ' επέκταση σε προβληματα δυσαριθμησίας. Δηλαδή, η μαθηματική ικανότητα
των παιδιών με μαθηματική διαταραχή, όπως μετριέται από ατομικά εφαρμοσμένα
τυποποιημένα τεστ, είναι σημαντικά χαμηλότερη από την αναμενόμενη, αν λάβει
κανείς υπόψη την χρονολογική ηλικία του ατόμου, την νοημοσύνη του, την
κατάλληλη για την ηλικία του μόρφωση. Μερικά από τα προβλήματα παιδιών με
μαθηματικές δυσκολίες είναι:
Δυσκολίες των σχέσεων στο χώρο (π.χ. συγχέουν έννοιες όπως πάνω – κάτω)
Διαταραχές στην κινητική και οπτική αντίληψη (δεν μπορούν να κατατάξουν τα αντικείμενα σε ομάδες).
Προβλήματα που συνδέονται με το λόγο
(δεν μπορούν να καταλάβουν έννοιες "συν", "πλην", "ίσον", κ.λπ.)
Φτωχές έννοιες κατεύθυνσης και χρόνου
Προβλήματα μνήμης (δεν μπορούν να ανακαλέσουν τις αριθμητικές πράξεις γρήγορα και αυτόματα)Δυσκολίες συμβολισμού (συγχέουν το "συν" (+) , με το "επί" (Χ). Ανεπάρκειες στην επίλυση προβλημάτων (κυρίως σε μεγαλύτερες ηλικίες, 5η-6η δημοτικού).
Στην ακολουθία διαδοχικών οδηγιών, στην οργάνωση πληροφοριών, στη εκτέλεση μαθηματικού υπολογισμού και μαθηματικού συλλογισμού.
Αυτά τα βασικά παραδείγματα μαθηματικών δυσκολιών αποτελούν «οδηγό» για έλεγχο του γονέα στο παιδιού σχολικής ηλικίας. Να τονίσουμε ότι ακόμα και η προσχολική ηλικία εντάσσεται ως υποψήφιο πεδίο στα πλαίσια των μαθηματικών δυσκολιών, από την στιγμή που και στο νηπιαγωγείο λαμβάνουν χώρα μαθηματικές διεργασίες
Δυσκολίες των σχέσεων στο χώρο (π.χ. συγχέουν έννοιες όπως πάνω – κάτω)
Διαταραχές στην κινητική και οπτική αντίληψη (δεν μπορούν να κατατάξουν τα αντικείμενα σε ομάδες).
Προβλήματα που συνδέονται με το λόγο
(δεν μπορούν να καταλάβουν έννοιες "συν", "πλην", "ίσον", κ.λπ.)
Φτωχές έννοιες κατεύθυνσης και χρόνου
Προβλήματα μνήμης (δεν μπορούν να ανακαλέσουν τις αριθμητικές πράξεις γρήγορα και αυτόματα)Δυσκολίες συμβολισμού (συγχέουν το "συν" (+) , με το "επί" (Χ). Ανεπάρκειες στην επίλυση προβλημάτων (κυρίως σε μεγαλύτερες ηλικίες, 5η-6η δημοτικού).
Στην ακολουθία διαδοχικών οδηγιών, στην οργάνωση πληροφοριών, στη εκτέλεση μαθηματικού υπολογισμού και μαθηματικού συλλογισμού.
Αυτά τα βασικά παραδείγματα μαθηματικών δυσκολιών αποτελούν «οδηγό» για έλεγχο του γονέα στο παιδιού σχολικής ηλικίας. Να τονίσουμε ότι ακόμα και η προσχολική ηλικία εντάσσεται ως υποψήφιο πεδίο στα πλαίσια των μαθηματικών δυσκολιών, από την στιγμή που και στο νηπιαγωγείο λαμβάνουν χώρα μαθηματικές διεργασίες